Writing matters

Although teachers face daunting tasks on a daily basis, few of such tasks are tougher than egging their students on writing. I have to admit, however, that most of the writing themes set in classroom happen to be tedious and unappealing. Still, I suspect there’s something else.

Actually, students don’t seem to know that writing tasks are as important as any grammar or vocabulary exercise. They may see them as unjustified punishment or, even worse, as some lousy homework the teacher has assigned to the class. Rather the contrary, writing works as a follow-up verification that all those grammar and vocabulary exercises have taken effect and to which extent texts and speeches produced by students reflect them. That’s important for self-assessment and sense of achievement, and teachers may forget to mention that.

But there’s even more: teachers may fail to make their students aware that writing skills are of practical importance in daily life. Some students may still believe that writing is outdated practice, whereas most of our communication during the last years has happened via e-mails, phone texts, instant messengers, blog posts, comments on websites, tweets and other media messages, especially in work environments. As a matter of fact, I myself have done a lot of proofreading besides writing e-mails to co-workers and foreign clients as part of my current job, because written communication happens all the time. And it has to be effective. And, in order to be effective, it has to be well done.

Why? Simply because your text will convey your skills, style, concision and your credibility, whether you’re writing in your mother tongue or second language. On the Web your words make up for your physical absence, so no doubt people will judge you by your writing, for better or worse. For better be it🙂

De todos os desafios que professores enfrentam diariamente, é difícil pensar em algo mais árduo do que fazer seus alunos escreverem. Temos que admitir, claro, que muitos dos temas de redação acabam sendo chatos e sem apelo para os alunos, mas mesmo assim suspeito que há algo mais.

Na verdade, suspeito que os alunos não sabem o que faz as tarefas escritas serem tão importantes quanto os exercícios de gramática ou vocabulário. Alguns acreditam ser castigo injusto do professor ou – o que é pior – uma tarefa qualquer que o professor passou por pura falta de opção. Pelo contrário, redações funcionam como diagnósticos que nos mostram se os tópicos de gramática e vocabulário surtiram efeito e em que medida foram incorporados à escrita e também à fala do aluno. São importantes para o aluno se autoavaliar e se conscientizar de seu progresso.

Mas há ainda mais: os professores talvez não tenham mostrado a seus alunos o quanto a competência escrita tem aplicação prática nos dias de hoje. Muito gente pensa que sentar pra escrever textos é coisa arcaica e fora de moda, ignorando que a maior parte da comunicação realizada nos últimos anos aconteceu via e-mails, sms, msn, blogs, comentários em websites, publicações no twitter e demais redes sociais, principalmente em ambientes de trabalho, geralmente entre falantes de diversos países. Eu mesma tenho feito inúmeras correções e redações de e-mails para colegas de trabalho como parte do meu trabalho atual, porque a comunicação escrita acontece o tempo todo. E precisa ser eficaz. E, pra ser eficaz, precisa ser bem feita.

Por quê? Simplesmente porque seu texto vai veicular suas habilidades, estilo, poder de concisão e sua credibilidade, quer você escreva em sua língua materna ou em língua estrangeira. Na internet as suas palavras vão substituir sua presença física e, sem dúvida nenhuma, todos vão te julgar pela sua escrita, seja ela boa ou ruim. Então, que seja ela boa🙂

About Isabella Ferraro

English examiner, teacher and frustrated ballerina. Geek, gauche, obsessed with books, podcasts and the web. Dedicated professional and blogger, tho. More info below blog's header.
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